Techniek D e derailleur is al tientallen jaren favoriet. Hij levert veel rendement en je hebt zomaar 24 of 27 versnellingen ter beschikking. Daar kon geen naafversnelling tegenop. Maar de versnellingsnaven zijn de laatste jaren enorm verbeterd: niet alleen lopen ze lichter dan hun voorgangers, de oude 3- of 5-versnellingsnaaf heeft gezelschap gekregen van concurrenten met 8, 9, 11 en zelfs 14 versnellingen. Groot voordeel: ze zijn te combineren met een dichte kettingkast. Dat scheelt veel onderhoud, slijtage en vette handen. gesloten en werkt daardoor stof- en vochtvrij. Dat scheelt in onderhoud. Schakelen kan bovendien ook in stilstand, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht. Versnellingsnaven zijn er in een bereik van 2 tot 14. Het meest gangbaar zijn 7 en 8 versnellingen. Het neusje van de zalm is de Rohloffnaaf met maar liefst 14 versnellingen. Ook zijn er naven met een traploze verstelling zoals de NuVinci. Derailleur Bij een derailleurversnellingen heb je meestal een voor- en achterderailleur. De voorderailleur verwisselt de ketting tus- Versnellingsnaaf Een naafversnelling werkt met een systeem van tandwielen. Die verwisselen van stand door de versteller aan het stuur te verdraaien. Anders dan bij een derailleur loopt de ketting altijd in een rechte lijn. Daardoor is de slijtage aan de ketting en tandwielen gering. Een ander voordeel: het tandwielsysteem zit op- Versnellingsnaven Shimano Shimano heeft de grootste keus aan versnellingsnaven, van 3 tot 11 versnellingen. De Nexus Auto-D/Inter 3 kiest zelf de meest gemakkelijke versnelling terwijl je trapt. De Nexus Inter-8 naaf (8 versnellingen) is ook verkrijgbaar in de lichtere Premium uitvoering. Stel je hoge eisen aan comfort, dan is de Cyber Nexus interessant: automatisch schakelen met 8 versnellingen. Komend najaar lanceert Shimano de Alfine 11-speed, met 11 versnellingen: licht van gewicht, heel soepel en met een groot bereik aan versnellingen. SRAM SRAM levert naven met 3 tot 9 versnellingen. Een opmerkelijke is de i-Motion 9 met gelijkmatige overgangen tussen de versnellingen. SRAM levert ook combinaties van derailleur- en naafversnellingen met één tandwiel voor, een achterwiel met drieversnellingsnaaf en een derailleur met cassette van 8 of 9 tandwielen. In totaal 24 of 27 versnellingen. SRAM wordt in Nederland niet veel toegepast op toerfietsen NuVinci Batavus heeft met de NuVinci-versnellingsnaaf iets bijzonders in huis. Het is een traploze versnellingsnaaf die schakelt met kogels in plaats van tandwielen. Doordat het systeem traploos is, kun je exact de gewenste versnelling kiezen. Hij schakelt ook in stilstand. ? Rohloff De Rohloffnaaf (hiernaast afgebeeld) is een apart geval. Dit wonder der techniek is goed voor 14 versnellingen. Door aan een greep op het stuur te draaien, schakel je naar een hogere of lagere versnelling. De 14 versnellingen komen overeen met de meest gebruikte combinaties van een derailleursysteem met 27 versnellingen. Je kunt schakelen terwijl je kracht zet en de naaf is vrijwel onverwoestbaar. Maar de Rohloffnaaf is een zwaargewicht en hij is kostbaar. 65 Pagina 12
Pagina 14Heeft u een brochure, invender of digi-relatiemagazines? Gebruik Online Touch: reclamefolder bladerbaar maken.
Toeractief 3/2010 Lees publicatie 10Home